| چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ الأربعاء ۰۸ رمضان ۱۴۳۹ Wednesday 23 May 2018
لزوم تعیین یا شناسایی «خبر خوب» از بد و شیوه انعکاس آن در جامعه/ ادبیات مناسب می‌تواند یک خبر را «خبر خوب» یا «خبر بد» جلوه دهد
  • 1396/10/30 14:18
  • 3619
استاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با فارس:‌

لزوم تعیین یا شناسایی «خبر خوب» از بد و شیوه انعکاس آن در جامعه/ ادبیات مناسب می‌تواند یک خبر را «خبر خوب» یا «خبر بد» جلوه دهد

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: خبر خوب، خبر امیدوار کننده و تشویق کننده به کارهای خوب برای پیشرفت جامعه و رفع نگرانی‌هاست.

به گزارش دانشجویی و فرهنگی؛ حسن بشیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که خبر خوب در جامعه بازتاب‌های مثبت زیادی دارد از جمله اینکه موجب امید آفرینی می‌شود و در بلند مدت کمک‌های زیادی به جامعه و رفع آسیب‌های مختلف می‌کند چرا این موضوع در جامعه رسانه‌ای کمتر است؟ گفت: تا کنون بیش از 30 تعریف برای خبر اعلام شده که هر کدام ناظر به جنبه‌ای از خبر است.

وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه در این زمینه می‌توان گفت 4 زمینه مهم در این رابطه وجود دارد که فراتر از تعاریف خبر افزود: اول: چه چیزی خبر به شمار می‌آید؟ دوم: چه چیزی از رویداد باید منتقل شود که حکم خبر داشته باشد؟ سوم: چه کسی یا نهادی رویداد را منتقل کند که به مثابه منبع خبری تلقی شود؟ چهارم: خوبی و بدی خبر به چه معنا است؟ همه این موارد از نظر ارزیابی خبر حائز اهمیت می‌باشند. به همین دلیل باید توجه کرد که علاوه بر شفافیت، صداقت، شهرت و امثالهم که ارزش‌های خبری به شمار می‌آیند، باید توجه کرد که خبر ناقص، خبر سوگیرانه، خبر غیرحرفه‌ای، خبر تحریف شده، خبر غیر مفید و غیره، به نوعی در ارزیابی خبر توسط جامعه دخالت دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: رسانه‌ها باید تصمیم خود را به شکل جدی روشن کنند که در چه راستایی می‌خواهند کار حرفه‌ای خودشان را عرضه کنند. این کار حرفه‌ای، فقط ناظر به اصل رویداد و نحوه انعکاس آن و طراحی خبر درباره آن نیست، بلکه فراتر از آن باید به جامعه مورد نظر نیز توجه کرد که این خبر برای چه جامعه‌ای تولید و منتشر می‌شود. 

وی با بیان اینکه باید نوعی تعامل بین رسانه و جامعه در تعیین خبر و شیوه طرح و گسترش آن به وجود آید اظهار داشت: بدون توجه به این عناصر مهم، قطعا نه رسانه می‌تواند به وظایف رسانه‌ای خود عمل کند و نه خبر می‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. از 4 زمینه‌ای که قبلا اشاره شد، شاید مهمترین آن تعیین یا شناسایی خبر خوب از بد و شیوه انعکاس آن در جامعه است.

بشیر خاطرنشان کرد: خبر خوب، الزاماً، خبری نیست که عینا، در هر زمان، به هر شکل و با هر ادبیاتی منتشر می‌شود و خبر بد نیز خبری نیست که فقط ناظر به تحریف خبری، ادبیات ناامیدکننده، تفسیر و تبیین غیر مسئولانه و غیره باشد، بلکه هر 2 خبر خوب و بد باید همزمان اصل حادثه، شیوه نگارش، زمان ارائه، و جامعه مورد نظر را به عنوان عناصر 4 گانه مهم در تنظیم خبر مورد توجه قرار دهند. بدیهی است، جامعه‌ای که گفتمان امید برای آن در اولویت قرار دارد، خبر خوب، خبر امیدوار کننده و تشویق کننده به کارهای خوب برای پیشرفت جامعه و رفع نگرانی‌هاست. بر عکس آن، خبر بد خبری است که نه تنها مأیوس کننده، بلکه در تلاش است که گفتمان ناامیدی و یأس را در جامعه گسترش دهد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: بیشتر رسانه‌ها به بخشی از این عناصر 4 گانه توجه دارند و از بخشی دیگر غفلت می‌کنند. گاهی اصل حادثه برای آنها اهمیت می‌یابد، گاهی شیوه نگارش و طراحی خبر، گاهی نیز زمان ارائه و بالاخره در مواقعی جامعه مورد نظر. خبر بد موقعی شکل می‌گیرد که یک رسانه نتواند بین این 4 عنصر اساسی یک تعادل ارتباطی - اطلاعاتی ایجاد کند. در این رابطه، بدیهی است که جامعه مورد نظر اهمیت فراتری از همه عناصر دیگر دارد.    

این استاد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا خبر بد و منفی موجب بروز آسیب‌های اجتماعی و یاس و ناامیدی در بلند مدت می‌شود؟ افزود: نمی‌توان گفت که همیشه خبر بد و منفی موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود و یأس و ناامیدی ایجاد می‌کند. اتفاقا در بسیاری موارد خبر بد، یک خبر خوب باید تلقی شود. 

وی تصریح کرد: فهم ما از خوب و بد از یک سو باید تغییر کند و از سوی دیگر، جهت‌گیری خبری ما در مورد خوب و بد نیز باز تعریف شود. هر 2 خبر خوب و بد، خوبی و بدی آنها ناظر به نتیجه است نه اصل خبر. این یک رویکرد مهم در تفکیک خبر خوب از بد است. به عبارت دیگر، اگر خبری بیان کننده یک خطر اجتماعی باشد، مثلا اعتیاد به اینترنت یک خطر جدی اجتماعی است، آیا طرح این خبر خوب یا بد است و آیا این خبر چون شامل یک امر منفی است، باید به عنوان خبر بد تلقی شود؟ بنابراین، موضوع خوب و بد، ناظر به نتیجه است و شرایط اجتماعی جامعه است. مساله مهم در اینجا این است باید نوعی از تعادل میان اخباری که نتیجه بد و اخباری که نتیجه خوب دارند، ایجاد شود.

بشیر خاطرنشان کرد: اگر یک رسانه‌ای تلاش کند، خبرهای هشدار دهنده، خبرهای مربوط به ضعف‌ها و مشکلات، خبرهای پس روی‌ها و شکست‌ها، خبرهای کمبودها و نارسائی‌ها را برجسته سازد و در این زمینه نیز هیچ گزافه گویی یا مبالغه نیز نکند، آیا این رسانه واقع‌گرا است و آیا در حال خدمت کردن به جامعه است که یکی از اهداف مهم رسانه‌ها خدمت به جامعه و آگاه سازی جامعه است؟ قطعا این شیوه نه تنها ناظر به خدمت نیست، بلکه جهت‌گیری آن هژمونیک سازی نوعی از گفتمان سیاه نمایی و یأس است که ضد پیشرفت اجتماعی است. 

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: اگر یک رسانه هر پیشرفت و تحولی، اگر چه اندک و کم بها باشد را مطرح کند، و به عبارتی فقط با عینک مثبت به همه قضایایی که روشن است که جنبه‌های منفی آنها کم نیستند، نگاه کند، آیا این رسانه به جامعه خدمت می‌کند؟ مساله دقیقا اینجا است که این رسانه بالعکس، نوع دیگری از ناامیدی را در جامعه گسترش می‌دهد و آن ناامیدی درباره اعتماد کردن به رسانه است. بنابراین، آنچه که در اینجا از بین می‌رود اعتمادسازی است که گاهی از هر ناامیدی بدتر است. تعادل خبری و نگاه به نتیجه خبر، در نظر گرفتن شرایط جامعه، تعیین اولویت‌ها، و بکارگیری ادبیات مناسب از مهمترین مسائلی است که می‌تواند یک خبر را خبر خوب یا خبر بد جلوه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌ها اعم از خبرگزاری و روزنامه به اخبار منفی و بد در سالیان اخیر ضریب داده‌اند؟ گفت: خبر منفی همیشه دارای جاذبه‌هایی برای جامعه است. یکی از دلایل آن این است که هیچ خبر مثبت نمی‌تواند برای همه مثبت تلقی شود، اما خبر منفی برای همه می‌تواند منفی باشد. این برداشت منفی گرایانه عمومی از اخبار منفی، یکی از دلایلی است که مخاطبان را به خود جذب می‌کند.

بشیر تصریح کرد: خبر منفی و به ویژه خبرهای ناظر به حوادث بد، به دلیل اینکه نوعی از تازگی، وحشت، دلهره و امثالهم ایجاد می‌کند، برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار است. به همین دلیل می‌بینیم که برخی از رسانه برای جذب مخاطبان از این شیوه خبری استفاده می‌کنند. این شیوه قطعا نمی‌تواند آمار مخاطبین خود را ثابت یا افزایش دهد به دلیل اینکه گفتمان منفی‌گرایی جذابیت خود را پس از مدتی از دست می‌دهد و نوعی از عدم اعتماد را برای خود رقم می‌زند.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: گسترش ادبیات حرفه‌ای مثبت‌گرایی به شکل متعادل، توسعه فهم اجتماعی در مورد خبر خوب و خبر بد، تقویت سواد رسانه‌ای و سواد گفتمانی برای فهم محتوای رسانه‌ای و تحلیل رویکردهای رسانه‌ای، توجه به امیدسازی در جامعه با آگاهی سازی‌های لازم و کافی، طرح اخبار هشدار دهنده به عنوان زمینه‌ای برای مصونیت جامعه، و بالاخره حرکت در جهت اعتمادسازی رسانه‌ای، از موارد مهمی است که باید در ضریب سازی‌های رسانه‌ای مورد توجه جدی قرار گیرند. 

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
تقویم اجرایی «امتیاز دانشجویی» 98-97 +توضیحات

توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی منتشر شد؛

تقویم اجرایی «امتیاز دانشجویی» 98-97 +توضیحات

اطلاعیه ثبت نام و تقویم اجرایی «اسکان اقامتگاه متاهلی» 97-98

توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی منتشر شد؛

اطلاعیه ثبت نام و تقویم اجرایی «اسکان اقامتگاه متاهلی» 97-98

جزئیات فرایند «تعیین امتیاز دانشجویی» 98-97 در قالب اطلاعیه شماره 1 اعلام شد

از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی ؛

جزئیات فرایند «تعیین امتیاز دانشجویی» 98-97 در قالب اطلاعیه شماره 1 اعلام شد

شیوه‌نامه محاسبه امتیاز دانشجویی برای سال دانشگاهی ۹۸-۹۷ اعلام شد

در قالب اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک ببینید؛

شیوه‌نامه محاسبه امتیاز دانشجویی برای سال دانشگاهی ۹۸-۹۷ اعلام شد

ورزش در دانشگاه، اجباری یا اختیاری/ وضعیت موجود درس تربیت بدنی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

دکتر پورنقی مدیر اداره تربیت بدنی در گفتگو با دانشجویی و فرهنگی پاسخ می‌دهد؛

ورزش در دانشگاه، اجباری یا اختیاری/ وضعیت موجود درس تربیت بدنی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آغاز به کار کرد

بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آغاز به کار کرد

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت» روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در سالن چهل‌سرای مصلای امام خمینی(ره) تهران به طور رسمی افتتاح شد.

سومین شماره از نشریه

سومین شماره از نشریه "کاغذ احوال" منتشر شد

سومین شماره از هفته نامه تک‌برگی "کاغذ احوال" به تلاش انجمن علمی‌دانشجویی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی دوره متمرکز تابستانی مهات‌افزایی زبان عربی

اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی دوره متمرکز تابستانی مهات‌افزایی زبان عربی

اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی دوره متمرکز تابستانی مهات‌افزایی زبان عربی در دو سطح متوسطه الف و ب اعلام شد.

کانال آیت الله مهدوی کنی(ره) در پیام‌رسان بله فعال شد

کانال آیت الله مهدوی کنی(ره) در پیام‌رسان بله فعال شد

کانال آیت الله مهدوی کنی(ره) در پیام‌رسان بله آغاز به کار کرد.

کانال اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی و فرهنگی در پیام رسان‌های داخلی راه اندازی شد

کانال اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی و فرهنگی در پیام رسان‌های داخلی راه اندازی شد

معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع) به منظور سهولت اطلاع رسانی و تسریع در انعکاس اخبار، اقدام به راه اندازی کانال اطلاع رسانی در پیام رسان های داخلی کرده است.

برنامه اماکن ورزشی دانشگاه در ایام ماه مبارک رمضان

برنامه اماکن ورزشی دانشگاه در ایام ماه مبارک رمضان

برنامه اماکن ورزشی دانشگاه در ایام ماه مبارک رمضان از سوی اداره تربیت بدنی اعلام شد.

ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برنامه‌های جزءخوانی قرآن کریم، سخنرانی مذهبی و مناجات خوانی در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

نشست «ملاحظات دوران بارداری» ویژه بانوان برگزار می‌شود

نشست «ملاحظات دوران بارداری» ویژه بانوان برگزار می‌شود

نشست «ملاحظات دوران بارداری» ویژه بانوان با حضور خانم دکتر فاطمه فخار مقدم متخصص بارداری، زنان، زایمان و نازایی برگزار می‌گردد.

تغییر ساعات کاری اتوشویی، فروشگاه و کافه دانشجو در ماه مبارک رمضان

تغییر ساعات کاری اتوشویی، فروشگاه و کافه دانشجو در ماه مبارک رمضان

اداره امور دانشجویی از تغییر ساعات کاری اتوشویی، فروشگاه و کافه دانشجو در ماه مبارک رمضان خبر داد.

مسابقات واترپلو بین بلوکی به مناسبت هفته اقامتگاه‌های دانشجویی

مسابقات واترپلو بین بلوکی به مناسبت هفته اقامتگاه‌های دانشجویی

مسابقات واترپلو بین بلوکی به مناسبت هفته اقامتگاه‌های دانشجویی در استخر شهید شرف‌زاده برگزار گردید.

«گردهمایی مروّجان و فعالان نهج‌البلاغه» در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد

«گردهمایی مروّجان و فعالان نهج‌البلاغه» در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد

«گردهمایی مروّجان و فعالان نهج‌البلاغه» امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر مدیر موسسه نهج‌البلاغه، حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع)، آیت‌الله دین‌پرور رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه و حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سالن مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

گردهمایی مروجان و فعلان نهج البلاغه در دانشگاه امام صادق(ع)

گردهمایی مروجان و فعلان نهج البلاغه در دانشگاه امام صادق(ع)

گردهمایی مروجان و فعلان نهج البلاغه در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌گردد.

کنفرانس بین‌المللی نظریه‌پردازی علمی قرآن برگزار می‌گردد

کنفرانس بین‌المللی نظریه‌پردازی علمی قرآن برگزار می‌گردد

نخستین کنفرانس بین‌المللی نظریه‌پردازی علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی برگزار خواهد شد.

کنفرانس بین‌المللی فلسفه ذهن و شناخت برگزار می شود

کنفرانس بین‌المللی فلسفه ذهن و شناخت برگزار می شود

بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه ذهن و شناخت فوریه ۲۰۲۰ در ملبورن، استرالیا برگزار می‌شود.

اطلاعیه آزمون دکتری رشته معارف اسلامی منتشر کرد

اطلاعیه آزمون دکتری رشته معارف اسلامی منتشر کرد

اطلاعیه برگزاری سی و چهارمین آزمون دکتری رشته معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) از سوی معاونت آموزشی و نصحیلات تکمیلی منتشر شد.

مراسم جشن میلاد سرداران کربلا همراه با سخنرانی و مولودی‌خوانی برگزار گردید +عکس و فیلم

مراسم جشن میلاد سرداران کربلا همراه با سخنرانی و مولودی‌خوانی برگزار گردید +عکس و فیلم

مراسم جشن میلاد سرداران کربلا همراه با سخنرانی و مولودی‌خوانی در تالار ولایت برگزار گردید.

دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث به ایستگاه ۲۱ رسید

دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث به ایستگاه ۲۱ رسید

شماره بیست‌ویکم دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث به صاحب امتیازی دانشگاه امام صادق (ع)، مدیر مسئولی حسین‌علی سعدی و سردبیری مهدی ایزدی منتشر شد.

امام حسین بزرگ پاسدار مکتب اسلام است

امام حسین بزرگ پاسدار مکتب اسلام است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه امام حسین(ع) بزرگ پاسدار مکتب اسلام است، گفت: ولادت امام حسین(ع) با اندوه و گریستن پیامبر(ص) همراه بود مولودی که قبل از تولد، جبرئیل خبر شهادت ایشان را از سوی خدا اعلام کرد.

انتصاب قائم‌مقام رئیس کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

انتصاب قائم‌مقام رئیس کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دکتر محمد نعمتی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان قائم‌مقام رئیس کمیسیون «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» پنجمین کنگره منصوب شد.

نسبت عقلانیت و انقلاب در اندیشه شیعه/ انقلابی که مقابل ظلم می‌ایستد، انقلاب عقلانی است

نسبت عقلانیت و انقلاب در اندیشه شیعه/ انقلابی که مقابل ظلم می‌ایستد، انقلاب عقلانی است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «کارکرد نظریه عقلانیت سیاسی در انقلاب اسلامی ایران» با اشاره به اینکه نسبت عقلانیت و انقلاب در اندیشه شیعه پشتواره محکمی دارد، گفت: انقلابی که مقابل ظلم می‌ایستد، انقلاب عقلانی است.